09 juli 2006

Weblog en Privacy

In een reactie op een eerdere post stelde Moniq dat we (bloggers) het niet meer zo nauw nemen met onze privacy. Dat we vroeger een "Lief Dagboek" hadden met een groot slot waar zelfs onze familie niet in kon lezen en dat we nu alles zomaar in de openbaarheid gooien. Wat is er met ons aan de hand?

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat we hebben ingeleverd als het om onze privacy gaat voor wat betreft het bloggen. Voor mij geldt in ieder geval dat ik weliswaar persoonlijke zaken in de openbaarheid breng, maar wel binnen de door mij gestelde grenzen. Ik bepaal wat ik schrijf. Ik bepaal wat jij van mij te weten komt.

Daarnaast denk ik dat een weblog niet te vergelijken is met een dagboek. Ten eerste vanwege de (waarschijnlijke) beperking die iedere blogger zichzelf oplegt als het gaat om het beschrijven van details. En ten tweede omdat we, al dan niet bewust, een totaal andere reden hebben om te schrijven.
In het lieve dagboek van vroeger schreven we zaken die we, volgens onszelf, met niemand konden of mochten delen. Het schrijven in het dagboek had een soort van bevrijding in zich. Een fenomeen dat wel wordt beschreven als "van je af schrijven". Een belangrijk onderdeel in het proces van acceptatie.
Nu, voor mij toch gauw zo'n twintig jaar later, schrijven we met iets minder gevoelige details op het wereldwijde web. Maar dan niet alleen om het weergeven van feitjes. Niet alleen om van ons af te schrijven. Maar meer om juist in contact te komen met anderen. Mensen aanmoedigen tot het reageren op een artikeltje.

Maar waarom willen we dat nu eigenlijk?
Gaat het hier om te leren wat anderen denken? Gaat het om contacten op te doen? Gaat het om het strelen van je eigen ego?

Om heel eerlijk te zijn: ik weet het niet. Voor mij is het denk ik erg belangrijk om te schrijven en vind ik het ook belangrijk te lezen wat anderen schrijven. Ik vind het fijn om reacties van anderen te lezen, maar ze zijn niet noodzakelijk voor mij om een mening te kunnen vormen.

Ik denk niet dat we hebben ingeleverd aan privacy. We zijn er volgens mij zelfs in geslaagd om te schrijven en een klankbord te hebben zonder onszelf helemaal bloot te geven. Ik vertel veel over mezelf op mijn weblog maar het is minder persoonlijk dan destijds in mijn dagboek...

1 opmerking:

Anoniem zei

Ook ik heb hier lange tijd over nagedacht. Ik kan alleen maar zeggen, dat ik mijzelf in deze 'verwoording' helemaal kan vinden. Overigens, bezocht ik ook je 'fotoblog'. Heel fraai. Hoe kan ik daarin participeren; met jullie goedvinden; is dat wel de bedoeling - lees ik wel in de koptekst aldaar ! Powerblog downloaden en installeren ? Kortom, hoe werkt e.e.a.