22 maart 2006

Ontsnapt!

Je hebt van die momenten. Dagen ook. Soms zelfs weken.
Tijden dat je niet weet wat je nu moet schrijven. En zo'n blog verplicht toch wel.
Een beetje.

Terwijl ik naar het 8-uur journaal kijk (het mag niet meer zo genoemd worden sinds de nieuwe huisstijl van Het Journaal van de NOS) zie ik een politie-auto rijden aan de overkant van onze straat. Het is donker maar ik kan zien dat hij van de weg af gaat en het grasveld oprijdt. Op zich niet zo bijzonder zou je denken, maar aan de andere kant van het grasveld bevindt zich de gevangenis. De afgelopen 10 jaar zijn er 'slechts' 2 gevangenen ontsnapt, maar toch, dat is het eerste waar je aan denkt.
De politiewagen rijdt rond op het grasveld en stopt uiteindelijk en dooft zijn lichten.
Nu is mijn nieuwsgierigheid echt gewekt.
Wat doen ze daar?
Zie ik iets bewegen?

Het Journaal gaat ondertussen gewoon door. Ik zie iets over fractieleiders die een reis naar India maken. Ook dat heet werk en wordt waarschijnlijk heel goed vergoed...

Vlak na het Journaal moet ik even boven zijn. Terwijl ik de trap op loop hoor ik toch heel duidelijk een helikopter. Ik kijk door het dakraam naar buiten en ja hoor, een helikopter, met zoeklicht!

Wat zoeken ze? Wie?
De politiewagen bij de gevangenis is nu ook in beweging gekomen, alle lichten aan.

Tussen het grasveld en mijn huis is een vijver.
In de vijver zie ik heel duidelijk iemand zwemmen.
Is dat een ontsnapte gevangene?
Zoeken ze hem?

Ik denk even na over wat de mogelijkheden zijn en besluit 112 te bellen.
'goedenavond, 112, met wie kan ik u doorverbinden? Politie, brandweer of ambulance dienst?'
'Politie, ze zoeken iets en ik denk dat het hier in het water ligt'.
'Hier? Waar is hier? Is dat in de Dokterstraat?'
'Ja, ik heb iemand zien zwemmen!'
'Goed meneer, we geven het door. Houdt u er rekening mee dat u teruggebeld zult worden.'
'Prima, dank u wel.'

Na een paar minuten zie ik dat de buurman nieuwsgierig naar buiten is gelopen. Ik bedenk me welk gevaar hij zou kunnen lopen en spoed me naar buiten.
'Buurman, weet je wel wat er gaande is?'
'Natuurlijk Anton, het ziekenhuis verderop houdt openhuis en demonstreert ook de efficientie van de traumahelikopter! Gaaf hè?'

De telefoon gaat.
'Met de politie, u had gebeld over iemand in de vijver bij de Dokterstraat?'

Verbaasd kijk ik naar de eenden die zich heel ongemakkelijk voelen bij al dit rumoer...

(echt, ik had dit graag verzonnen...)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

het was dus wel spannend !

Erik zei

@ikke: Dat kun je wel zeggen!