29 maart 2006

Micro$hit


Lichamelijk gezien, qua spieren en botten zeg maar, ben ik niet de meest flexibele persoon. Mentaal daarentegen, gaat het me wel wat beter af. Gelukkig maar, want ik bevind me in een onmogelijke spagaat.

Het bedrijf waarvoor ik werk is behoorlijk Microsoft georienteerd. Als ik advies uitbreng aan klanten, wordt van mij verwacht dat ik dan ook voor Microsoft het evangelie predik.

De afgelopen uren heb ik de euvele moed gehad de template van mijn weblog aan te passen. En het ging wonderwel steeds beter. Langzaam maar zeker kreeg ik, met hulp van w3schools, in de gaten hoe de CSS nu eigenlijk in elkaar zit. De kleuren werden beter, de lettertypes en nu werd het tijd voor wat plaatjes...

Ook de plaatjes (in dit geval voor in de achtergrond) kwamen tevoorschijn.

En toen gebeurde het.
Ik bedacht me ineens dat er nog een andere browser bestaat: Microsoft IE!

Het verschil tussen IE en mijn eigen browser was verschrikkelijk. IE toonde nagenoeg niets. De code voor de achtergrondkleuren werd absoluut niet verwerkt. En ja, natuurlijk wist ik meteen waar het aan lag:

Hoewel IE, nog steeds, de belangrijkste browser in de wereld is, is het ook de browser die zich absoluut niet aan standaarden houdt. Firefox daarentegen volgt de standaarden zoals vastgelegd in het W3C (world wide web consortium).

Ik zou graag iedereen willen aanraden toch vooral over te stappen op Firefox. Het is waar dat straks, in de tweede helft van dit jaar, IE 7 wordt uitgebracht maar ook die voldoet niet aan de W3C-normen (wel meer dan nu, maar nog niet volledig).

Persoonlijk voel ik mezelf toch weer behoorlijk naief en dom. Ik verzuimde vroegtijdig te testen hoe de blog in IE toont. En toch zal ik IE promoten bij de klant...

1 opmerking:

Anoniem zei

Soms zit het mee som zit het tegen .
Maar de lees baarheid is geweldig.

En ja dom is een zo groot of klein zo als je het zelf maakt