16 mei 2006

... zo asociaal nog niet...

De volledige titel van het krantenartikel was "Nederlanders zijn zo asociaal nog niet". Hoewel ik het hier helemaal niet wil hebben over dat artikeltje wil ik je best melden dat dit artikel in Trouw van woensdag 10 mei 2006 staat.

Als ik het dan niet over dit artikel wil hebben, waar dan wel over? Welnu, heel voor de hand liggend, over "De Nederlander". Even afgezien van de vraag of De Nederlander wel bestaat moet ik constateren dat ik toch zeer herhaaldelijk teleurgesteld wordt door mijn medemens. Nu heb ik het afgelopen jaar veel aan zelfreflexie (onthouden voor scrabble) gedaan dus kom niet bij me aan met: "blijf bij jezelf, leg het niet bij een ander".

Juist die mensen die ruim 3 jaar geleden over waarden en normen begonnen te zeuren, juist die mensen die ons leerden door een zure appel heen te bijten alvorens we van het zoet konden genieten, juist die mensen #$%^$#@$!!!

Goed, ademhalen. Rustig blijven.

Collega F. komt uit een Islamitisch land. Hij kent de Islam. Hij is er mee opgegroeid. F. vertelt mij dat hij het extremisme niet begrijpt. Dat zij kennelijk een andere Koran hebben dan hij. Ik leg hem uit dat ook het westen extremisten heeft en dat ik daarmee niet alleen op de moordenaars van Fortuyn of Van Gogh doel. Wij hebben ook nog gemeenschappen waar vrij bekrompen wordt gedacht. Dan heet het echter conservatisme. Dat deze mensen ook de bewegingsvrijheid of de vrijheid van meningsuiting van anderen beperken danwel veroordelen komt nooit ter sprake. Dat is nou eenmaal zo.

Ondertussen de openbaringen van leugentjes om bestwil. Haar besluit om in de VS te gaan werken is versneld genomen vanwege de comotie die in Nederland is ontstaan na de uitzending van Zembla. Typical.

De jeugd groeit op met internet. Blijkens een nieuwsberichtje ben je verslaafd aan internet wanneer je meer dan 16 uur per week "online" bent en dat eigenlijk niet wil minderen. Hmmm.

De chatbox blijkt niet alleen medium voor pesten maar brengt de jeugd zowaar dichter bijelkaar. Juist door het feit dat ze zich anders voor kunnen doen krijgen ze de ruimte open te staan voor andere culturen en religies.
Krak.

Ik oordeel niet, ik verwonder me slechts.
Hoe meer ik denk mijn doel voor ogen te hebben, hoe meer ik het gevoel heb de weg kwijt te zijn.
Help?

Geen opmerkingen: