21 juni 2006

Langste dag

Deze post schrijf ik in het prille begin van de langste dag van 2006. Vandaag is officieel de zomer begonnen.
Vroeger, toen ik goed getraind was in het bespeuren van keerzijden, zou ik gezegd hebben dat we vanaf vandaag weer terug gaan...

De langste dag. Het meeste daglicht per 24 uur. De meeste kans om te genieten van de dag. Nu ik er over nadenk is dit in mijn geval eigenlijk meer de kortste dag. Ik leef op wanneer het donker is, wanneer iedereen naar bed is (vandaag de hele wedstrijd Engeland-Zweden geslapen, ik werd wakker om half twaalf...).
Ergo: het is de vraag wat die langste dag nu eigenlijk voor betekenis heeft.

In voorgaande jaren was het voor mij zo dat in november de ellende begon. Vanaf november (vroeger was dat oktober maar het klimaat verandert...) ben ik bezig met uitzien naar de lente. Als het dan eindelijk lente wordt in juni (vroeger was dat maart maar het klimaat verandert...) dan hunker ik naar de zomer. En als de zomer voorbij is, is het weer november (maar dat zou dit jaar best wel eens december kunnen zijn omdat het klimaat verandert...).

Waarom zijn die jaargetijden, de hoeveelheid zonlicht, zo belangrijk voor mij? Ik ben echt een nachtmens. Ik bedoel: ik zou best de opvolger van Jules Deelder kunnen zijn (ik ben tenslotte geboren in Rotterdam)!

Dit zijn nou van die dingen die er volgens mij gewoon ingesleten zijn. In de loop der jaren. En toch zou ik hier wat meer duidelijkheid over hebben. We zijn ondertussen zover geevolueerd dat we in ieder jaargetijde kunnen doen wat we willen doen. Waarom dan toch die hunker naar lente en, in wellicht mindere mate, zomer?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik snap ineens de kleur van je achtergrond. Wat betreft de hunkering denk ik dat je minder uniek bent dan je denkt; ieder mens heeft zonlicht nodig, dat is een biologisch principe (we zijn ook net plantjes). Ook nachtmensen dus. Heeft het verlangen naar de nacht te maken met de donkerte, of met de rust? Laten we geen appels met peren vergelijken...

Erik zei

@moniq: om heel eerlijk te zijn: die kleur is vanwege contrast, maar wellicht dat mijn onderbewustzijn mij hier parten speelt. Verder denk ik dat je gelijk hebt vwb licht. En ja, ik ben blij met mijn rust als iedereen slaapt.