23 februari 2007

Mening

Het kost mij echt wel moeite om er een beetje afstand van te nemen. Eens in de zoveel tijd loop ik al (!) mijn e-mail adressen langs om te zien of ik nog belangrijke zaken gemist heb. Vandaag was ik blij verrast toen ik zag dat een compaan mij een mailtje had gestuurd. Het was al weer een tijdje geleden dat ik iets van haar had vernomen. De laatste mailwisseling was kritisch maar respectvol, over en weer, en ik was dan ook erg nieuwsgierig wat ze te melden had.

Ik zal jullie niet vermoeien met de inhoud van het mailtje. Het verbaast mij echter dat mensen geneigd zijn hun mening als wet te beschouwen. Mijn leven staat op dit moment redelijk op zijn kop en iedereen denkt daar het zijne van. Sommigen delen hun mening met mij maar laten me, tot nog toe, de ruimte hierop te reageren. Er is eigenlijk altijd sprake van een open discussie.

Op het moment dat ik te lezen krijg: "Jullie zijn stom bezig", blokkeert dat iedere vorm van discussie. Ik kan daar niet zoveel mee. Natuurlijk hebben de acties die ik onderneem gevolgen en ja: niet alle gevolgen zijn even positief. Ik vind het prima dat iemand daar een mening over heeft. Ik vind het zelfs geweldig als mensen mij, gevraagd of ongevraagd, advies geven over hoe een en ander het best aan te pakken.

Dit is een geval van erg jammer. In eerste instantie was ik geneigd een heel boos danwel assertief mailtje terug te sturen; ik realiseerde me echter dat ze me niet gevraagd had om een mening...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is heel makkelijk om een oordeel te vellen. Temeer omdat je dan de aandacht richt op de ander en je niet naar jezelf hoeft te kijken. Inlevingsvermogen is menigeen vreemd als het op dit soort gevoelszaken komt. Men is nauwelijks bereid tot discussie maar velt al een mening voor er uberhaupt iets op gang komt. De boel slaat meteen dood, er is geen ruimte meer, en de ander blijft met een onbestemd gevoel zitten. Ik denk dat heel veel mensen verstrikt zitten in een ongelukkig huwelijk, bij elkaar gehouden door materiele belangen, en daardoor een ander, die een zelfstandige beslissing durft te nemen, hoe moeilijk ook, benijden daarom. In tijden van nood leer je je echte vrienden kennen. Ook ik ben wel eens veroordeeld na het verlaten van mijn man. Zo ook mijn ex-man wegens het verlaten van mij. Gelukkig kunnen mijn ex en ik hartelijk lachen om die veroordeling en geldt voor ons beiden maar één ding. Het geluk van ons kind, en ons beider zelfstandige geluk. Boos worden heeft geen zin, het feit dat je verliefd bent geworden zegt al meer dan genoeg over de situatie in je huwelijk. Mensen denken vaak dat zo'n verliefdheid de grondslag vormt voor echtbreuk, maar de waarheid is dat daaraan vooraf hele andere zaken tellen. Ik geloof dat je je er geen seconde energie aan moet verspillen maar lekker moet doorgaan met het vinden van je geluk.

Anoniem zei

Vaar op je gevoelskompa.In de gegeven omstandigheid is dat wellicht je enige licht en bron van inspiratie in het duister ! Dat geleuter van anderen, ach; dat is niet eens 'n reactie waard.
Succes.

Anoniem zei

Wat andere mensen zeggen, is eigenlijk een weerspiegeling van hun eigen inzichten/waarheid en hebben derhalve niets met jou te maken. Het zegt alleen iets over hen. Probeer daarom zo'n opmerking niet persoonlijk op te vatten.

Veel geluk en wijsheid toegewenst!

Ellen

Anoniem zei

bet·we·ter (de ~ (m.), ~s)
1 iemand die alles beter meent te weten dan anderen => weetal, wijsneus, wiseguy

Niets van aantrekken, dat soort mensen. Je bent de juiste richting aan het vinden. Het gaat je lukken.

Anoniem zei

Het is ontzettend herkenbaar dat de eerste neiging is om even de bal stevig terug te kaatsen. Maar ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om even te wachten, en de primaire reactie over te laten waaien.....

Bedenk dat wat mensen tegen een ander zeggen nooit iets over die ander zegt, maar altijd over henzelf. Dat zou jij ook doen in het geval je een boos/assertief mailtje terug had gestuurd. Maar dat heb je dus niet gedaan! :-)

En verder: 'stom' is een mening. Wat voor de ene persoon stom is, is voor een andere persoon 'slim'. Jij bent bezig om je geluk na te streven, en dat is je volste recht. Succes!

Anoniem zei

..Bedankt voor je ot....Ja je hebt gelijk , als je zegt ,hoe warmer hoe minder animo om te loggen....
of misschien slapen de hersens dan,dus geen inspiratie...Ik heb je laatste log gelezen , maar ben er
gewoon "ingevallen" Heb me wel daarna de moeite gedaan , om wat voorgaande logs te lezen...Ik begrijp
dat je een moeilijke tijd doormaakt....en als er negatieve reacties komen,,,wie zijn zij...wie ben ik...
om te oordelen of te veroordelen.???Lieve groet....en wens je het beste...