04 december 2005

Vrijheid

Daar gaat het allemaal wel een beetje om denk ik: vrijheid. Oubollige vragen als: wat is vrijheid en wat kun je ermee? Ze komen vanzelf, je doet er niets aan. Eigenlijk ook niet zo oubollig als menigeen denkt. Ik vraag het me serieus af: bestaat er iets als vrijheid?

Nog niet zo heel erg lang geleden was ik er heilig van overtuigd dat vrijheid absoluut niet bestond.
Dat je eigenlijk min of meer toestemming had van jouw omgeving je te bewegen binnen vastgestelde grenzen. Binnen die grenzen kun je je vrij voelen. Maar is dat gelijk aan vrijheid hebben?

Een term als 'vrijheid' heeft natuurlijk een behoorlijk filosofische lading. En, als je rondsnuffelt op het web, er is veel te vinden over vrijheid op filosofische websites. Helaas, en dat heb ik al eerder opgemerkt, verwordt filosofie meer en meer tot gelul over praten.

Feit is dat ik regelmatig op het punt sta mijn vrijheid in te vullen en altijd wordt teruggeroepen door de werkelijkheid.

Geen opmerkingen: